مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع مزایا و معایب و کاربردها

پوشش فلزات مختلف علاوه بر جنبه زیبایی باعث محافظت از آن ها در برابر اکسید شدن و پوسیدگی می شود. همواره برای افرادی که در صنایع هوایی، اتومبیل و لوازم خانگی فعالیت داشته اند این سوال مطرح است که سطوح فلزی بهتر است با رنگ پودری پوشش داده شودند یا رنگ مایع؟ در پاسخ می توان گفت که هر دوی این رنگ ها از رزین، افزودن و رنگ دانه تشکیل شده اند اما هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند. با پیشرفت فناوری از رنگ های پودری استقبال بیشتری شد اما رنگ های مایع هم همواره جایگاه خود را دارند پس بهتر است انتخاب صحیح بین این دو رنگ خصوصیات، مزایا و معایب آن ها را مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را با یکدیگر مقایسه نماییم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

رنگ پودری

این رنگ به صورت پودر خشک با استفاده از ابزار مخصوصی به نام تفنگی الکترواستاتیک بر روی سطح فلز شلیک می‌شود. مکانیزم این وسیله به این صورت است که به پودر های رنگی بار الکتریکی منفی القا می‌کند و ذرات باردار شده به قسمت مورد نظر جذب می‌شوند و در نتیجه فلز با سرعتی بالا سطحی صاف و یکنواخت خواهد داشت.

پس از رسیدن پوشش فلز به ضخامت مورد نظر، محصول را در دمای بین 185 تا 230 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه داخل کوره حرارتی قرار می‌ دهند که این حرارت سبب می‌ شود ذرات پودری رنگ حال ژله ای پیدا کرده و به یکدیگر بچسبند و در نهایت با مقرون به صرفه ترین روش فلز را پوشش داد.

معایب رنگ پودری

پوشش پودری در شرایط جوی و آب و هوایی مختلف مقاومت کمتری نسبت به پوشش مایع دارد و در زمانی که وسیله رنگ شده با پوشش پودری با جسمی محکم و تیز برخورد کند تمام آن قسمت و حتی لایه های زیرین آن دچار خراشیدگی می شود.

 

رنگ مایع

این رنگ ها به وسیله یک رنگ پاش که به صورت الکترواستاتیک شارژ می شود بر روی سطوح پاشیده می شود و دارای مقاومت بالایی در برابر ضربات و شرایط جوی مختلف می باشد.

 

معایب رنگ مایع

هزینه رنگ آمیزی با این نوع رنگ بسیار بیشتر از رنگ پودری می باشد و برای اجرای رنگ آمیزی احتیاج به آموزش های ویژه ای می باشد تا از خراب شدن و شره کردن رنگ جلوگیری شود اما رنگ‌های پودری به آسانی و بدون نیاز به آموزش قابل استفاده می باشند.

 

مقایسه رنگ پودری با رنگ مایع

  • عامل حلال

برای رنگ های مایع به عامل حلال احتیاج می باشد اما رنگ های پودری به عامل حلال بی نیاز هستند. وجود حلال رنگ های مایع را به صورت مایع نگه می ‌دارد و رنگ های پودری به دلیل دارا بودن قابلیت اجرا به صورت به حلال احتیاجی ندارد که همین تفاوت روش‌ های اجرا، ظاهر رنگ و بافت پوشش، ترکیب و تطابق رنگ، ابزار و لوازم اجرا و …. را بین پوشش پودری و مایع متفاوت می سازد.

 

  • فرایند اعمال رنگ

با تفاوت های بسیار در نحوه ی اجرای رنگ های مایع و رنگ های پودری روش ‌های اجرای آن‌ ها برای مصارف صنعتی شباهت هایی هم با هم دارد که شامل فرایند آماده ‌سازی سطوح قبل از اجرای رنگ می باشد. این فرایند به این صورت است که قبل از هر گونه عملیات پرداخت و رنگ آمیزی، سطح کار باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی، آلودگی و رطوبت باشد زیرا آلوده بودن سطح می‌ تواند قدرت چسبندگی رنگ را تحت شعاع قرار دهد. پس از تمیز کردن سطح است که فرایند رنگ آمیزی با رنگ پودری و مایع متفاوت می شود.

بافت و ظاهر رنگ

در برخی موارد، ظاهر نهایی رنگ اعمال شده به اندازه نحوه اجرای آن اهمیت دارد. گاهی ممکن است ظاهر و بافت رنگ طوری باشد که با رنگ پودری و رنگ مایع به طور یکسان حاصل می‌شود. اما در مواردی هم ظاهر پوشش نهایی به گونه‌ای است که با یکی از این دو نوع پوشش راحت تر به دست می‌آید.

پوشش نهایت حاصل از رنگ آمیزی دارای اهمیت ویژه ای می باشد. بافت‌ های به خصوص بر روی سطوح با رنگ ‌های پودری به صورت راحت تر قابل اجرا می باشد. برای ایجاد سطوح بافت ‌دار باید لایه‌ ای نازک‌ از رنگ پودری و براب ایجاد سطحی صاف و یکنواخت باید با لایه ‌ای ضخیم‌ تر سطح کار را پوشش داد.

اما اگر میزان براق بودن ودرخشندگی کار مدنظر باشد رنگ مایع نسبت به رنگ پودری قابلیت اجرای راحت تری را دارا می باشد.

 

ترکیب و تطبیق رنگ

رنگ‌های پودری مزایا و نقاط قوت زیادی دارند، اما وقتی صحبت از ترکیب و تطبیق رنگ باشد رنگ‌های مایع حرف اول را می‌زنند.

برای ترکیب و تطبیق وساخت رنگ‌های خاص و سفارشی رنگ های مایع نسبت به رنگ های پودری مزیت های بالاتری را دارا می باشند و می توان با ترکیب رنگ‌های مایع مانند رنگ آبی با قرمز رنگ بنفش را به دست آورد که این کار با دستگاه ترکیب رنگ بسیار آسان تر خواهد شد. اما برای تولید رنگ های سفارشی یا استفاده از رنگ های پودری باید یک خط تولید ویژه راه اندازی کرد همچنین برای رنگ ‌های پودری هیچ گونه حلالی وجود ندارد و در نهایت ترکیب پودر آبی با پودر قرمز رنگ بنفش ایجاد نمی‌کند و فقط مخلوطی از ذرات قرمز و آبی بدست می ‌آید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ترکیب و تطبیق رنگ با پوشش‌ های پودری کاری مشکل، هزینه بر و زمان بر است.

 

کارایی رنگ

پوشش های پودری از لحاظ کارایی عملکرد بهتری را نسبت به رنگ ‌های مایع دارا می باشند زیرا رنگ های پودری در کوره گرما می ‌بینند و ذرات آن با حرارات به یکدیگر پیوند می‌خورند و لایه های بسیار ضخیم ‌تری و مقاوم تری را در برابر خط و خش، ساییدگی، فرسایش و ورقه شدن تشکیل می دهند و ماندگاری و دوام بالاتری را دارا می باشند. اما قرار گیری طولانی مدت محصول رنگ آمیزی شده در معرض رطوبت، نور آفتاب و گرما رزین‌ های موجود در رنگ مایع و رنگ پودری را دچار آسیب می ‌کند که به آن گچی شدن رنگ می‌ گویند و باعث می‌ شود ذرات رزین و رنگ دانه چسبندگی و استحکام خود را از دست بدهند و لایه ‌ای گچ مانند سطح وسیله را بپوشاند که ظاهر رنگ را کدر و محو می نماید و در نهایت باعث از بین بردن خاصیت محافظت رنگ و پوسیدگی آن می شود. مقدار گچی شدن رنگ به قدرت و منعطف بودن رزین بستگی دارد. رنگ های پودری پلی استر دارای مقاومت بالایی در برابر گچی شدن می باشند و بهترین انتخاب برای پوشش لایه نهایی هستند.

 

سلامت و ایمنی رنگ

خدمات رنگ پودری در مقایسه با رنگ مایع از دوام بیشتر در هنگام اجرا و انبار کردن بسیار ایمن تر هستند. زیرا رنگ ‌های مایع قابل اشتعال بوده و انبار کردن آن ها به صورت نا صحیح منجر به حریق می شود. و همچنین رنگ های مایع برای نقاشان و مجریان آن به دلیل ساطع کردن ترکیبات آلی فرار پس طولانی مدت باعث بروز ناراحتی‌ های تنفسی خواهد شد.

اما رنگ ‌های پودری به دلیل نداشتن حلال، مایعی برای تبخیر شدن ندارند در نتیجه ترکیبات آلی فرار نیز ساطع نمی ‌کنند و سلامت افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

 

هزینه رنگ

رنگ‌ های پودری در طولانی مدت دارای هزینه های کم‌ تری نسبت به رنگ ‌های مایع می باشد زیرا رنگ ‌های پودری نرخ مصرف بیشتر و هزینه دور ریز کمتری نسبت به رنگ های مایع دارند و می توان آن ها را جمع آوری و دوباره مصرف نمود. اما خرید وسایل آن در ابتدا هزینه های بالایی دارد و آن هم به این دلیل است که رنگ های مایع سابقه طولانی تری از رنگ های پودری دارند و وسایل و تجهیزات آن ارزان تر و متنوع تر هستند.

به دلیل پر خطر بود رنگ ‌های مایع، پرداخت حق بیمه و انجام اقدامات لازم برای ایمنی کارکنان هزینه بیشتری را به دوش پیمان کار خواهد گذاشت که رنگ های پودری به این هزینه های احتیاجی ندارد علاوه بر آن هزینه های نیروی کار برای رنگ پودری بسیار کم ‌تر است و احتیاج به صرف هزینه برای آموزش آن ها نمی باشد . .

رنگ پودری , قیمت رنگ پودری , رنگ پودری الکترو استاتیک, قیمت رنگ الکترو استاتیک

لمبه کاران زرین

لمبه کاران زرین

شرکت لمبه کاران زرین با بیش از نیم قرن سابقه در زمینه طراحی و تولید انواع سقف کاذب با تنوع طرح و رنگ بالا آماده ارائه محصولاتی با کیفیت بالا می‌باشد.

تلفن‌های تماس   22911813-021 (10خط)

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد لمبه کاران زرین محفوظ می‌باشد.
طراحی وب